زیست فناوری کشاورزی

مرکز جامع اطلاع رسانی

مجوز فروش اولین گوشت‌ آزمایشگاهی در جهان

برای اولین بار مجوز فروش گوشت مصنوعی کشت شده (Cultured meat) که در راکتورهای زیستی (bioreactor) تولید می‌شوند، توسط سازمان‌های نظارتی صادر شد. این روش از تهیه گوشت که در آن هیچ حیوانی کشته نمی‌شود، یک نقطه عطف بسیار موثر در صنعت گوشت جهانی است.

 گوشت‌های آزمایشگاهی تولید شده توسط شرکت مواد غذایی Eat Just  واقع در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا، توسط سازمان غذایی سنگاپور مورد بررسی‌های ایمنی قرار گرفته است و کمپانی EAT Just می‌گوید: این مجوز می‎‌تواند دریچه‌ای را به سوی آینده ای بدون نیاز به کشتار دام بگشاید.

در حال حاضر روزانه حدود 130 میلیون مرغ و 4 میلیون خوک به منظور تهیه گوشت کشته می شود. از کل پستانداران روی کره زمین، 60٪ دام ، 36٪ انسان و تنها 4٪ را حیوانات وحشی تشکیل می‌دهند. در چنین شرایطی ده‌ها شرکت با هدف کاهش اثرات مخرب تولیدات دام صنعتی بر آب و هوا و طبیعت، و همچنین تهیه گوشت پاک تر بدون نیاز به دارو، در حال تولید گوشت مرغ، گوشت گاو و گوشت خوک مصنوعی هستند.

سلول های سازنده این محصولات، در یک راکتور زیستی 1200 لیتری رشد می‌کنند، سپس با مواد گیاهی ترکیب می شوند. به گفته مدیران این شرکت، دسترسی اولیه به محصولات آن‌ها محدود خواهد بود و فقط در یکی از رستوران‌های سنگاپور فروخته خواهد شد. تا زمانی که تولید این گوشت‌های مصنوعی افزایش نیابد، به مراتب گران تر از مرغ معمولی عرضه خواهد شد، اما در نهایت  با افزایش تولید ارزان تر خواهد شد.

سلول های مورد استفاده برای شروع فرآیند تولید، از یک بانک سلول استخراج می‌شود و عملا نیازی به کشتار مرغ نیست زیرا سلول ها را می توان از طریق نمونه برداری از حیوانات زنده دریافت کرد. مواد مغذی تامین کننده رشد سلولها هم همگی منشا گیاهی دارند.

محیط کشت مورد استفاده در خط تولید سنگاپور شامل سرم جنینی گاو (Fetal Bovine Serum) است که از خون جنین استخراج می شود ، اما تا حد بسیار زیادی قبل از مصرف حذف می شود. همچنین در خط تولید بعدی یک سرم گیاهی مورد استفاده قرار می‎گیرد، دو سال پیش و در آغاز مراحل صدور مجوز سنگاپو این سرم موجود نبوده است.

برخی مطالعات علمی نشان داده است که مردم ساکن در کشورهای ثروتمند، مقدار گوشت بیشتری (بیشتر از مقداری که برای آنها یا کره زمین مفید باشد) مصرف می کنند. تحقیقات نشان می دهد که کاهش مصرف گوشت برای مقابله با بحران آب و هوا حیاتی است و برخی از دانشمندان معتقدند که این بهترین اقدام زیست محیطی است که یک فرد می تواند انجام دهد.

شرکت های تولید کننده گوشت آزمایشگاهی معتقدند این محصولی است که به احتمال زیاد گوشت خواران متعهد را از منابع سنتی گوشت جدا می کند. گوشت کشت شده در راکتورهای زیستی همچنین از بروز آلودگی های باکتریایی ناشی از ضایعات حیوانات و استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها و هورمون ها در حیوانات جلوگیری می‌کند.

تولید گوشت کشت شده فعلی در مقیاس کوچک، نیاز به استفاده نسبتاً زیادی از انرژی و در نتیجه انتشار کربن دارد. اما تولیدکنندگان آن می‌گوید با افزایش مقیاس تولید، تولید گازهای گلخانه ای بسیار کمتر از پروسه تولید گوشت های معمولی خواهد بود، همچنین آب و زمین بسیار کمتری نسبت به گوشت های معمولی مصرف خواهد شد.

ایران بیوتک نیوز

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار ویژه

اخبار

این پایگاه اطلاع رسانی به کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری تعلق دارد.